Hyllningstal till Semlan, dagen till ära ;)

Vad gjorde jag igår???

 

Jo jag skickade på skoj in mitt tal om semlan till lite olika tidningar...


OCH VAD HÄNDE IDAG??

 

JO, JAG SÅG ATT MITT HYLLNINGSTAL ÄR MED I NSD :D hahahah

 

(detta var alltså en uppgift vi fick på retoriken för några veckor sedan, som jag tyckte var kul! Tro inte att jag är något semmelfreak bara för att jag har skrivit de här talet, DE ÄR JAG INTE ;) men man måste ju leva sig in i tanken om att semlan är världens mästerverk!! Dock kan det väl vara gott med en eller två om året, så idag ska jag äta en minsann!) Se talet längst ner i inlägget :)


Hyllningstal- Semlan

Temla, Semla, Fastlagsbulle, Fettisdagsbulle eller varför inte säga hetvägg? Det är galet vad många namn som förknippas med denna lilla, himmelskt goda bakelse. Men man brukar ju säga att kärt barn har många namn, och det stämmer så väl in på semlan!

För Semlan är unik, Semlan skapar tradition, Semlan ger våra smaklökar en ordentlig upplevelse.

Att lyfta på det florsockerdraperade locket och under skåda grädden i sin finaste form. Att äta en semla, är då en härlig smakupplevelse. Att avnjuta en semla kan göras på många olika sätt, men oavsett hur vi gör så tror jag vi alla kan hålla med om att det är en fantastisk bakelse. Smakerna av vetebullen som är kryddad med kardemumma, mandelmassan i mitten som den fluffiga grädden vilar ovanpå, gör bakelsen till en enastående godbit. Men inte är det väl bara smaken som får semlan att vara så populär, minst lika viktig är synen för vår smakupplevelse, och visst glänser semlan i sitt yttre med.

En god semla lägger sig som bomull kring hjärtat.

Med semlan har vi något att längta efter, fettisdagen, en dag då vi bara ska äta och njuta. En fin tradition vi har och ska bevara! Så svik inte semlan, semlan sviker aldrig dig!



ps. Tycker ni om semlor? ds.


Kommentarer
Postat av: Carrolized

schysst blogg du har! :D

2010-02-16 @ 19:54:00
URL: http://carrolized.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0