Jaha och vad ska du göra sen då?

Många gånger slås jag av tanken att man inte längre lever i nuet. Det ska alltid finnas en tanke. Det ska alltid finnas en idé om framtiden. Alltid ska man fundera på vad som ska komma att hända efter det man håller på med nu. Och missförstå mig inte, klart man efter att ha avslutat en sak, ser sig om och försöker komma på nästa sak att ta sig an. Men ibland kan det vara så att tankarna om "sen" tar över det man håller på med nu, att man glömmer det man gör för stunden för att man redan börjar fokusera på det man ska göra härnäst?

Ett exempel är från sommrarna jag spenderat på Gotland med min stora härliga familj. När vi suttit vid frukostbordet på mornarna så har inte det sista tuggan hunnit sväljas innan någon hört vad vi ska äta till lunch, eller samma sak vid lunchbordet om middagen. Ingen stor sak egentligen, men något som jag kommer ihåg.

Det jag vill komma fram till är att man ska ta tillvara på stunden som är NU och inte tänka för mycket framåt, så att man glömmer att NJUTA av det man gör för tillfället. Att man ska ta tillvara på dagen helt enkelt. Framtiden kommer och beslut ska fattas, till exempel vart jag ska ta vägen? Jag som tog mig en avstickare och flyttade till Kiruna, här där jag faktiskt trivs bra! Men vadå du ska väl inte stanna där? Inte tusan kan jag svara på det idag och behöver jag? Nej, jag lever i nuet och det är så det ska vara! Håller ni med mig?

ps. Kan ju vara bra med viss framförhållning, men inte så det skadar nuet! ds.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0